Toimetulekuraskustes vaevlevat perede arv Eestis on suurem,
kui sellest räägitakse. Aga isegi 63000 vaesuses elavat last on väikese
kogukonna kohta tohutu mõõde.
ÕL avaldas ema pihtimuse: „Poiss sai koolis hommikuti süüa ja käis siis
ülejäänud päeva näljasena ringi. Toiduraha mul talle anda ei ole," ohkab
Tartumaal Kavastus elav Inga, keda võib võlgade tõttu lõpuks ähvardada kodust
ilmajäämine.
Kaupade ja teenuste reaalhinnad Eestis on põhjendamatult
kõrged. Sellest ka toimetuleku raskustes kodanike rohkus. Riiete kõrgetest
hindadest olen ka ise kommentaare postitanud. Seekord heitsin pilgu taksoteenuse
hindadele. Võrdlesin neid maailma kallima linna (New York) hindadega.
Kui Tallinnas on alustamistasu 3,1 EUR ja iga kilomeetri
eest tuleb maksta 0,65 EUR (http://www.taksod.net/tulika-takso),
siis New Yorgis on alustamistasu 2,50 $, distantsitasu asemel tuleb tasuda taksomeetri
poolt arvutatud 0.40 $ ühikutasu (seletus sõnumi lõpus). Ühiku tuletamisel toetutakse
ajale ja distantsile. Kalkulatsioonide järgi annaks võrdlushinnaks Tallinnaga 0,9785
EUR/km. 10 kilomeetrise teekonna läbimiseks maksab Tallinnas taksosõit 3,1 + 6,
50 = 9, 60 EUR, New Yorgis 2, 0388 + 9, 785 = 11, 82 EUR.
Reaalhindade võrdlemisel arvestatakse ka tarbijate
sissetulekuga. Kui tallinlaste keskmine palk on 967 EUR (2011), siis njujorklastel
U.S. Bureau of Labour Statistics andmetel 11 590 $ (2634 $ nädalas), 9542
EUR. Taksotariifid on New Yorgis küll Tallinnaga võrreldes veerandi (23 %
kõrgemad) võrra kõrgemad, kuid palgad see-eest 8,87 korda kõrgemad.
Kui keegi
väidab, et Eesti hinnatasemed on konkurentsivõimelised, siis on tegemist
pooltõega. Konkurentsivõimelised on need välismaalastele, eestlastele pole hinnatasemed
taskukohased. Sellistes tingimustes pole Eesti majandus konkurentsivõimeline,
sisetarbimine jääb pikaks ajaks kiratsema.
Protsesside juhtimisse ühiskonnas
tuleks jõulisemalt sekkuda, see aga eeldaks eestlaste sissetulekute kasvatamist
või hinnatasemete langetamist. Palkade tootlikkusest kiirem tõstmine vähendaks (omahinna
kasvu tõttu) ühikulisi ekspordivoogusid, hinnatasemete langetamine eeldaks maksumäärade
kärpimist. Tarmukam oleks pühenduda viimasele, riigi haldusstruktuuri
kaasajastamata (efektiivsemaks muutmata) pole see aga teostatav.
New Yorgi taksotariifid:
$2,50 upon entry
$0,40 for each additional unit
The unit fare is:
-
one-fifth of a mile, when the taxicab is traveling at 6
miles less an hour or more;
-
60 seconds when not in motion or traveling at less than
6 miles per hour.
The taximeter shall combine fractional measures of distance
and time in according a unit of fare. Any combination of distance or time shall
be computed by taximeter in accordance with the National Institute of Standards
and Technology Handbook 44.
http://www.nyc.gov/html/tlc/html/passenger/taxicab_rate.shtml
No comments:
Post a Comment