Saturday, August 11, 2012

Kaupade ja teenuste reaalhinnad on Eestis kõrged



Toimetulekuraskustes vaevlevat perede arv Eestis on suurem, kui sellest räägitakse. Aga isegi 63000 vaesuses elavat last on väikese kogukonna kohta tohutu mõõde. 
ÕL avaldas ema pihtimuse: „Poiss sai koolis hommikuti süüa ja käis siis ülejäänud päeva näljasena ringi. Toiduraha mul talle anda ei ole," ohkab Tartumaal Kavastus elav Inga, keda võib võlgade tõttu lõpuks ähvardada kodust ilmajäämine.

Kaupade ja teenuste reaalhinnad Eestis on põhjendamatult kõrged. Sellest ka toimetuleku raskustes kodanike rohkus. Riiete kõrgetest hindadest olen ka ise kommentaare postitanud. Seekord heitsin pilgu taksoteenuse hindadele. Võrdlesin neid maailma kallima linna (New York) hindadega.

Kui Tallinnas on alustamistasu 3,1 EUR ja iga kilomeetri eest tuleb maksta 0,65 EUR (http://www.taksod.net/tulika-takso), siis New Yorgis on alustamistasu 2,50 $, distantsitasu asemel tuleb tasuda taksomeetri poolt arvutatud 0.40 $ ühikutasu (seletus sõnumi lõpus). Ühiku tuletamisel toetutakse ajale ja distantsile. Kalkulatsioonide järgi annaks võrdlushinnaks Tallinnaga 0,9785 EUR/km. 10 kilomeetrise teekonna läbimiseks maksab Tallinnas taksosõit 3,1 + 6, 50 = 9, 60 EUR, New Yorgis 2, 0388 + 9, 785 = 11, 82 EUR.

Reaalhindade võrdlemisel arvestatakse ka tarbijate sissetulekuga. Kui tallinlaste keskmine palk on 967 EUR (2011), siis njujorklastel U.S. Bureau of Labour Statistics andmetel 11 590 $ (2634 $ nädalas), 9542 EUR. Taksotariifid on New Yorgis küll Tallinnaga võrreldes veerandi (23 % kõrgemad) võrra kõrgemad, kuid palgad see-eest 8,87 korda kõrgemad. 

Kui keegi väidab, et Eesti hinnatasemed on konkurentsivõimelised, siis on tegemist pooltõega. Konkurentsivõimelised on need välismaalastele, eestlastele pole hinnatasemed taskukohased. Sellistes tingimustes pole Eesti majandus konkurentsivõimeline, sisetarbimine jääb pikaks ajaks kiratsema. 

Protsesside juhtimisse ühiskonnas tuleks jõulisemalt sekkuda, see aga eeldaks eestlaste sissetulekute kasvatamist või hinnatasemete langetamist. Palkade tootlikkusest kiirem tõstmine vähendaks (omahinna kasvu tõttu) ühikulisi ekspordivoogusid, hinnatasemete langetamine eeldaks maksumäärade kärpimist. Tarmukam oleks pühenduda viimasele, riigi haldusstruktuuri kaasajastamata (efektiivsemaks muutmata) pole see aga teostatav.

New Yorgi taksotariifid:
$2,50 upon entry
$0,40 for each additional unit
The unit fare is:
-          one-fifth of a mile, when the taxicab is traveling at 6 miles less an hour or more;
-          60 seconds when not in motion or traveling at less than 6 miles per hour.
The taximeter shall combine fractional measures of distance and time in according a unit of fare. Any combination of distance or time shall be computed by taximeter in accordance with the National Institute of Standards and Technology Handbook 44.
http://www.nyc.gov/html/tlc/html/passenger/taxicab_rate.shtml

No comments:

Post a Comment