Keskerakonna peasekretär Priit Toobal teatas, et tema on
valmis (erakonna rahastamisskandaali tõttu) ametist tagasi astuma, kuid seda
tingimusel, et sarnaselt käituvad ka teised patuoinad – valitsusparteilased
Kristen Michal ja Ken-Marti Vaher.
Tagasiastumine on esimene samm, kuid sellest
ei piisa. Probleem ei tulene ju ainult isikutest, vaid ka üldistest ja
üldlevinud väärtushinnangutest, mille kujundajaks on autokraatsust soosiv
seaduskeskkond. Sarnane rahastamisskeem oleks toiminud ka Toobalita, Michalita,
Vaherita.
Petuskeemid ei tulene Toobalist, Michalist ega Vaherist,
vaid seaduskeskkonnast ja poliitilisest kultuurist. Patuoinastest vabanemine
annab hetkelist leevendust, kohe on salakavalamate plaanidega uued paigas.
Poliitiline kultuuritus on tagajärg, mitte põhjus. Põhjus peitub
valimisseaduses ja erakondade rahastamissüsteemis (sh riigieelarveline).
Petuskeemidest vabanemiseks tuleks neid muuta. Olukord oleks teistsugune, kui
Riigikogu isikkoosseisu komplekteerimine oleks valijate pädevuses. Meil on see aga parteikontorite pärusmaa.
Eesti poliitika on erakonnakeskne. Erakondi ei usaldata
(usaldus 20-30%), võim tuleb aga nende võtmeisikutele 100 protsendiliselt
loovutada.
Arvestagem - erakonnad on kodanikuühendused.
Kodanikuühendused toimivad aga liikmemaksudest ja tulust, mida tegevusega
teenitakse. Vaid erakondadele tulubaasi tagamine pole põhjendatud. Lähenemine
võrdsustub ühisvahendite ebaõiglase kasutamisega. Raha eraldajad (erakondade
võtmeisikud otsustavad, kellele raha anda) on ka selle kasutajad, see paneb
käsi laiutama.
Erakondade riigieelarvest rahastamine, maksusüsteem ja muu
taoline peaks põhinema ühiskondlikul kokkuleppel, mitte kellegi tahtel. Eestis
domineerib aga seisukoht, et kodanikelt ei saa arvamust küsida, kuna nemad ei
lähene toimuvale ratsionaalselt, vaid emotsionaalselt. Soovitakse näiteks
maksude kaotamist, toetuste kasvatamist. Nii see ei ole. Soovitakse teistsugust
lähenemist, kulutuste põhjendatust.
No comments:
Post a Comment