Ühiskondlik arvamus riigieelarve suuruse kohta jaguneb kaheks: ühed pooldavad riigitulu iga hinna eest kasvatamist, teised eelistaksid selle vähendamist.
Riigieelarve moodustub suuresti maksutulust. 20011. aastal moodustas see 74 protsenti kõikidest laekumistest. Seega sõltub riigitulu paljuski maksulaekumisest. Maksulaekumist saab kasvatada nii mahtudega kui ka määradega. Eestis on eelistatud viimast. Tegemist on aga libeda tee valimisega.
Maksutulu ei sõltu (eestlaste vaesuse juures)
niivõrd maksusüsteemist, kuivõrd maksumaksja jõukusest. Pole vahet, mida
maksustada - kas teenitavat tulu või tarbimist. Tulu ja tarbimine on
sõltuvuses. Kui teenitakse tulu, siis ka tarbitakse. Mida suurem on tulu, seda
suurem on tarbimine. Elanikkonna tulu vähenedes ei suurenda maksulaekumist ka
maksusüsteemi muutmine.
Eestlaste reaaltulud on aastaid langenud.
Maksustamine aga kasvas.
Kui elanike tulud vähenevad, siis tuleks leppida
ka riigil kesisema sissetulekuga. Eesti otsustajad arvavad teisiti – nende
arvates on valitsemine elanike heaolust olulisem. Maksulaekumise kasv toob
peaministri näole naeratuse. Ta ei pruugi teadvustadagi, et see tuleb elanike
(säästud vähenevad) ja laste tühja kõhu arvelt. Normaalne inimene ei rõõmustaks
sellise maksulaekumise üle, vaid annaks endast kõik selleks, et elukeskkond
inimlikumaks muuta.
Maksusüsteemi muutmise eesmärgiks ei saa vaid
elanikelt veelgi suurema obroki kogumine olla. Maksukoormus aga aina kasvab.
Mõne aastaga kasvas see veerandi võrra. OECD on Eesti madala maksukoormuse
müüdi ümber lükanud. Kesise sissetulekuga ühiskonna 40.1 protsendine
maksukoormus (SKPst) liig, mis liig. Kui veel mõelda kõigile petuskeemidele,
millega maksudega trikitajad on hakkama saanud, siis toob see kananaha ihule.
Koalitsioon ei tee midagi, et olukorda
normaliseerida. Liigutakse endiselt vastupidises suunas – maksukoormuse
langetamise juttude varjus jätkuvad maksudega trikitamised. Reaalne
maksukoormus jääb kasvama. Isegi toimetulekuraskustes olevate perede ja
nälgivate laste rohkus ei pane vigade paranduse vajalikkust tunnistama. Väide,
et nälgivate Maarjamaa laste kõhu täidab maailmamajandus näitab protsessides
orienteerumatust, hoolimatust kodanikest.
Eesti valitsemiskulud ületavad mõistuse piire.
Abstraktsetele arvudele tuginemise asemel võiksid otsustajad mõista, et kohalik
ettevõtlus ei suuda liigrasvunud riiki üleval pidada. Riikliku dieedita pole
lootustki, et Maarjamaa lapsed saavad toidetud.
Valitsemiskulusid erasektori võimekusega
kohandamata, avaliku sektori tegevust optimeerimata, jäävad paljud
tendentsid ka tulevikus üllatuseks.
Riigitulu laekumine ei saa liikuda vastupidises
suunas ühiskonnaliikmete jõukusele. Arvata, et statistilise keskmine töötasu ja
sisemajanduse kogutoodangu indikaator mõningane kasv teeb inimesed jõukamaks
näitab teemas orienteerumatust. Reaaltulu kasvuks ei piisa keskmise palga
kasvust (oluline on ka palgasaajate arv, töökoormus, inflatsiooninäitaja,
maksustamine). Sisemajanduse kogutoodangu juures tuleb arvestada, et sellel
on ka kvalitatiivne mõõde. SKT kasv, mis tuleb advokaatide töökoormuse kasvust,
avalikust haldusest, tervishoiust, riigikaitsest või mõnest muust
riigieelarvest finantseeritavast valdkonnast ei tee kogukonda jõukamaks – see
teeb vaesemaks. Rahade ümber jagamisest (toetused, abid) toituv majanduskasv
pole jätkusuutlik.
Võimul olijad võiksid mõista, et ühiskonnas
toodetava lisaväärtuse võimekus ei vasta maksukoormusele. Haldusstruktuuri
optimeerimisele riigitulude kasvatamise eelistamine ei näita tarmukust, vaid
rumalust. Ministeeriumide, ametkondade, ametite, sihtasutuste ja omavalitsuste
arvu poolest oleme võrdväärsed suuremate riikidega, see pole loogiline.
Rasvunud riik tuleks dieedile panna.
Valitsemiskulutuste kärpimine võimaldaks riigi lubjastunud vereringet
puhastada, vältida süsteemi lõplikku kokkuvarisemist. Eesti maksulaekumise
kasvu võiks võrrelda raske haiguse kuluga – saabuvad küll hetkelised enesetunde
paranemised, kuid agoonia ei jää tulemata.
Madala maksukoormuse müüt on OECD poolt kummutatud. Maksusüsteemi muutmise
asemel tuleks langetada määrasid. Eestlastele tuleb raha rohkem kätte jätta,
see võimaldaks nii lastel kõhud täis toita, kui ka kohalikule ettevõtlusele
tuult enam purjedesse puhuda. Riigitulu kasv ei jää tulemata. Sellisel juhul
oleksid hundid söönud ja lambad terved. Hetkel on küll hundid söönud, kuid lambad
redutavad kolletanud võpsikutes või parematele karjamaadele põgenenud.
Maksusüsteemiga ei mängita. Süsteemi muutmisele
tuleks eelistada määrade langetamist ja riigi haldamise optimaalsemaks ning
efektiivsemaks muutmist.
No comments:
Post a Comment