ÄP: Maksude tulevikku käsitleva diskussiooni pinnalt jääb
kohati mulje, et Eestis on vaid kaks tõsist maksuprobleemi – maamaks ja
proportsionaalne tulumaks, kirjutab Raidla Lejins & Norcous maksunõunik
Villy Lopman.
Maksuteema käsitlemise juurde asudes tuleks selgeks teha
mõisted ja taustsüsteem. Pole mõtet asuda detailide kallale, kui ei
orienteeruta teemas.
Eesti tingimustes (kasin majanduskeskkond, elanike
tagasihoidlikud sissetulekud) maksumäärade tõstmine reaalmaksulaekumist ei
kasvata. Võib muidugi väita vastupidist: Eesti riigi maksulaekumise kasv
tuleneb maksukoormuse kasvust, kuid see pole adekvaatne. Aja ja ruumi faktori
arvestamata jätmine annab tegelikkusest moonutatud kuvandi. Maksulaekumine
oleks kasvanud ka määrasi tõstmata, kasv oleks ehk jõulisem ja jätkusuutlikum
olnud. Riigitulu kasv ei allu korrutamistehtele, milles ühe muutuja
suurendamisel samavõrra ka tulem kasvab. See võib jääda samaks, võib aga ka
väheneda.
Maksulaekumisel kasvu mõjutavad määrade kasvatamisest palju
enam muud tegurid. Üheks selliseks on inflatsioon. Mõjutab ka turistide osa
maksude maksmisel.
Uuringute andmetel ületas 2010. aastal soomlaste osa Eesti
jaemüügis 10 %. Eelmisel aastal kasvatas soomlaste ost viiendiku võrra.
Venelastelt, rootslastelt jt riikide turistidelt laekuvatest maksudest puudub
ülevaade, kuid pole kahtlustki, et ka nende osa Eesti maksulaekumises on
kasvutrendis.
Maksumäärasid (käibemaks, aktsiisid) kasvatamata oleks
tarbimine võinud veelgi suurem olla. Seda kinnitavad turureeglid. Eestlased
oleksid samuti enam tarbinud, maksnud enam makse.
Maksulaekumise taga ajamine on muutnud eestlaste kasina
toidulaua veelgi kasinamaks. Uuringud kinnitavad, et pole vähe lapsevanemaid,
kes ei suuda lapsele vajaliku toitu osta. Seisukoht, et see-eest õnnestub
kasvatada maksulaekumist on õõvastav, pealegi puudub sellel majanduslik
põhjendus.
Eesti maksulaekumine oleks ka maksumäärade tõstmisest
hoidumise korral kasvanud. Tulem ei tulene niivõrd määrade tõstmisest, kuivõrd
inflatsioonist ja heaolu ühiskondade kodanike ostuvõimekusest.
Maksusüsteemi kujundamisel kaasa rääkijatel ei tasuks
eesmärgiks seada obroki kogumine, olulisem on turu regulatsioon, majandustegevuse
innustamine, elanike heaolu.
Eesti külastamisel ostavad soomlased (84%) alkoholi ja
maiustusi (58%). See on ka mõistetav, kuna turismireisidel kulutatakse
valikuliselt. See aga pärsib kohaliku turu majanduse tasakaalustatud arengut.
Maksukoormuse verstaposti seadistajad võiksid teada, et
arvestada tuleks kõikide maksudega, ka nendega, mis on maksuridadelt mujale
hajutatud (töötuskindlustus, riigilõivud, riigiettevõtete kogutav obrok jpm).
Madala maksukoormuse müüt on väga ohtlik, kuna see hägustab pilti
tegelikkusest, soosib maksude ja sotsiaalsete tagatistega trikitamisi. Tulemust
näeme kõik - Eestist on saanud kõrgeima reaalse maksukoormusega riik Euroopas,
mille tagajärg avaldub toimetulekuraskustes olijate rohkuses.
Maksustamise üle otsustajad peaksid teadma, et meie elanike vaesuse juures
ei sõltu riigi maksutulu niivõrd maksumääradest, kuivõrd elanike sissetulekutest.
No comments:
Post a Comment