OECD andmetel oli (eelmisel aastal) eestimaalaste
maksukoormus 40,1 protsenti. Taanlastel oli 38,4 protsenti, norralastel 37,5
protsenti. Soomlastel oli see mõnevõrra kõrgem (42,7 protsenti), kuid
reaalmaksukoormuse võrdlusbaasis tegime ka neile ära.
Kohalikud poliitikud räägivad Eesti 32-34 protsendilisest
maksukoormusest. Seda, et tegelik tase on oluliselt kõrgem ei teadvustata või
salatakse maha. Sarnaselt slaavlasest suure vennaga serveeritakse „tõde“ valega
ääristatud soovunelmate kandikul.
Riigieelarve ja omavalitsuste maksutulu ning sisemajanduse
kogutoodangu jagatise taseme poolest pole Eestil põhjust häbeneda - teeme isegi
heaoluühiskondadele ära. Päris tipus me muidugi pole, kuid kui varjus olev
ressurss (varjatud maksud) appi võtta, siis jätaksime ka eespool olijad selja
taha. Sellest ka meie paljud hädad (töötus, inflatsioon,
sisemajanduskogutoodang per kapita, emigratsioon, elanike netosissetulekud,
sotsiaalsed tagatised jpm).
Administreerimiskuludest kõrgemaid riigilõive tuleb
käsitleda maksudena. Maksuna tuleks käsitleda ka ravikindlustuse teenuse
kättesaamatuse tõttu tehtud kulutusi. Töötuskindlustusmaks (võimuladvik peidab
mittemaksulisele tulureale) on samuti maks. Tasuta hariduse juures
lastevanemate tehtavad kulutused on maksustamine. Lastevanemate töövihikute
soetamise kulu on maksustamine. Põhjanaabritel sellist “õppemaksu” ei ole.
Eestis ei rakendata trahve mitte niivõrd väärtushinnangute kujundamiseks,
kuivõrd riigikassa täitmiseks. Laustrahvimised pole haruldased. Riigi ja
omavalitsuste omanduses olevate monopolide (Eesti Energia AS, Tallinna Vesi AS
jt) dividenditulu paigutub samuti maksustamise alla. Kõiki petuskeeme ei jõua ette lugeda. Pole ka põhjust, need
on kõigile teada.
Eesti maksukoormusega trikitajad on ületanud mõistlikkuse
piirid. Negatiivsed tendentsid (kodanike kesised sissetulekud,
toimetulekuraskustes leibkondade rohkus jne) ühiskonnas ei tulene NSVL pärandist, maailma
majandusest ega mõnest kolmandast tegurist, vaid meist endast. Need
ei tulene ebaõnnest, vaid rumalusest.
Maksustamine Eestis vajaks läbipaistvaks
muutmist ja langetamist, haldusstruktuur aga võimalustega kooskõlla viimist.
Madala maksukoormuse müüt ei võimalda maksudega trikitamistele lõpparvet
esitada.
No comments:
Post a Comment