Täisealistena pole meil kombeks
raha nuruda. Iseseisvunud riikidel ei peaks olema sünnis efektiivsemalt
majandavate riikide heldusest elatuda. Euroopa ühenduses toimitakse
teistsuguste reeglite järgi. Tubliduse hindamisel tuginetakse teistele
kriteeriumidele.
Majanduskoostöö ja Arengu
organisatsioon (OECD) prognoosib Eestile tulevaks aastaks 3,1-protsendilist
majanduskasvu. Taome (ahvide kombel) rusikatega rinnale ja korrutame: “Meil
läheb väga hästi”. Teadvustamata seejuures seda, et teistele pole kasvumäär
eksistentsiaalselt vajalik. Piisab taseme säilitamisest ja kokkuhoiust.
Eestile ei piisa, ei piisa isegi
3,1-protsendisest majanduskasvust. Seda muidugi juhul, kui eesmärgiks pole
seatud vaid riigikassa kasvatamine. Sellist eesmärki ei tohiks aga seada, sest
ka kesise sissetulekuga kodanike sissetulekud (sh sotsiaalsed tagatised) peavad
kasvama. Hinnatõus vajaks samuti ohjamist.
Et mitte üldsõnaliseks jääda,
võrrelgem Eesti ja Soome aastasi lisaväärtusi. Et asi ka puust ja punane oleks,
jätkem kõrvale kvalitatiivsed näitajad (sektorid, lisaväärtuse jaotumise jmt),
pühendugem vaid rahalistele väärtustele.
Vikipeedia andmetel oli Soome
sisemajanduse kogutoodang (SKT) elaniku kohta 36 700 USD (ameerika dollarit),
Eestil 20 600 USD (2011). Summad pole täpsed, kuid see ei mõjuta mõttekäiku.
OECD prognoositud 3,1 protsendine
majanduskasv tõstaks Eesti lisaväärtust (elaniku kohta) 638,6 USD võrra (kuus
53,2 võrra). Soomel tuleks sama tulemi saavutamiseks kasvatada 1,74 protsenti.
10-protsendise Eesti tulemi saavutamiseks peaks Soome majandus kasvama 5,6
protsenti. Võrdsete nominaalsete tulemite protsendilised kasvutulemused
erinevad pea kaks korda! Tugeva majandusega riikide tulem jääb ka väiksema
kasvuprotsendi juures kesisema omast kopsakamaks. Protsendilised tulemid
eksitavad.
Lähenegem asjale teisest küljest.
Jagagem Eestis toodetav lisaväärtus (koos saadud toetustega) kodanike vahel
palkadeks. Keskmine kuu brutopalk oleks siis 764 eurot (kätte 605 eurot). Kui
see jagada vaid hõivatute vahel, oleks keskmine brutopalk 1559 eurot (kätte
1203 eurot). Arvesse sai võetud maksud, mida palkadelt tasutakse. Mida
tuletatud arvud näitavad? Näitavad seda, et üksikute huvigruppide
palganõudmised Eestis pole põhjendatud. Neile järele andmine teeb väetid veelgi
väetimaiks. Riigikogulaste palgatasemed ja arstide palganõudmised pole
põhjendatud.
Ühiskonna käsutuses olevad
vahendid on kasinad, neid tuleks senisest efektiivsemalt ja õiglasemalt
kasutada. Summana tundub palju olevat, jaotatult saame tühised summad. Isegi
kogu lisaväärtuse palkadeks jagunemise korral poleks eestlaste sissetulekud
jõukamate riikide kodanike omadega võrreldavad.
Ei tasuks rahulduda Eestis
toimuvate protsessidega. Paberite järgi on Eesti iseseisev riik, kuid
nabanööriga ripume teiste küljes. Kui seda võimalust poleks, oleks majanduskasv
olematu. Iseseisvunud ja täisealisel riigil pole aga sünnis teiste arvel elada.
Oskuse üle raha nuruda ei tuleks uhkust tunda, vaid punastada ja õigeid
järeldusi teha.
No comments:
Post a Comment