Saturday, October 20, 2012

Uute maksude kehtestamise asemel võiksime panustada maksukoormuse langetamisesse



Delfi: Ettevõtetele kehtestatav tulumaks tähendaks Eesti riigieelarvele sadu miljoneid lisaeurosid. Kas oleks aeg maksupoliitikat ümber vaadata? 

Maksusüsteem peaks alluma ühiskondlikule kokkuleppele, kellegi tahe ei tohiks peale jääda. Kahju, et Eestis on teisiti. 

Ettevõtete tulumaksu kehtestamisega võiks isegi nõustuda, kuid vaid siis, kui maksustamine toimuks kassa, mitte tekkepõhiselt. Tekkepõhise maksustamise korral tasutakse maksu arvestuslikult tulult, seda ka siis, kui rahavood on negatiivsed. 

Ettevõtlus Eestis kiratseb – pankrotistumiste arv on kõrge, käibevara pole piisavalt. Tegutsemiskeskkonda naudivad monopoolsed ja välisosalusega ettevõtted. Ettevõtlus toimib toetustel ja riigihangetel.

Uue maksu (ettevõtte tulumaks seda ju on) kehtestamise asemel võiksime panustada maksukoormuse langetamisesse. Ressursse saab efektiivsemalt kasutada. 

Eesti haldusstruktuur on kopsakas, mis nõuab ohtralt maksuraha. 

Statistilise indikaatori järgi kuulub Eesti keskmise maksukoormusega riikide hulka, tegelikkuses see nii ei ole. Maksuahel Eestis on jõuline. Algab see 70- protsendise kontributsiooniga väljamakstavatelt töötasudelt, järgnevad tarbimismaksud (sealhulgas vältimatud, näiteks elektriaktsiis, käibemaks eluasemekuludelt), maamaks, varjatud maksustamine (riigilõivud, trahvid, riigi ja omavalitsuste dividenditulu, omaosalus tervishoius jmt). Maksumääradele hinnangu andmisel tuleb arvestada ka erisustega (nt EL keskmine käibemaksumäär toiduainetele jääb alla 10 protsendi, Eestis on see 20 protsenti) ja sellega, mis kodanikele tagasi suunatakse.

No comments:

Post a Comment