Rahandusministeeriumi andmetel
jätkab sisemajanduse kogutoodang stabiilset kasvu ja saavutab prognoosiperioodi
jooksul pikaajalise keskmise kasvu lähedase taseme. Rahandusminister esitab informatsiooni justkui tegemist oleks tema ja parteikaaslaste suure
võiduga ja saavutusega.
Majanduskasv aga tingimustes, kus
elanikud vaesestuvad (NB! sissetulek ei koosne üksnes palgast) – inflatsioon on
kõrge, reaalsed maksud tõusevad (sh varjatud) ja sotsiaalsed tagatised lahjuvad
– pole õnnistus, vaid tagasilöök.
Üksikute suurte ja monopoolsete
ettevõtete edu ei anna põhjust rõõmustamiseks. Tõeline majanduskasv avaldub
mikro-, väike- ja keskmise suurusega ettevõtete tulemustes, seda tunnetavad
kõik.
Eesti majanduskasv sarnaneb tormi
tekitava lainetusega, millelt alla laskumine (positiivne kasv) paneb riigieelarve
suurema laekumisega väikese seltskonna hõiskama, laine alla jäämine (negatiivne
kasv ) aga eluliselt ohtlik. Lainetus kinnitab, et majanduskeskkond pole terve.
Unustada ei rasuks ka seda, et majanduskasv
pole eesmärk, vaid vahend. Nii nagu seda on riigieelarve. Kui valitsemiskulutuste
kokkuhoid tooks kaasa majanduskasvu languse, siis seda tuleks tervitada.
Ressurss ju ei kaoks, vaid liiguks viljakamasse sängi, parandaks majanduskasvu
kvaliteeti. Langus oleks lühiajaline,
oodatav kasv aga tormiline.
Ressursside ümberjagamine
(maksustamine, struktuurifondid, riigihanked) ületab Eestis igasuguse mõistuse piire.
Pole siis ka ime, et majanduskasv vindub, tulem kahtlase väärtusega, toiduabi
nõutajate arv aga kasvab.
12 ministeeriumi, 24 ametit,
loendamatu arv ametkondi, allasutusi, sihtasutusi, mittetulundusühinguid,
riigikogu koos kohalike omavalitsuste võrgustikuga jne on raske kandam
õblukesele Eesti erasektorile. Sellises keskkonnas ei saa kvalitatiivsest
majanduskasvust rääkida. Mis kasu on majanduskasvust,
kui see teiste poolt nahka pistetakse või kiiresti lagunevatesse
teedesse rullitakse.
No comments:
Post a Comment