Probleemid
Eestis ei tulene otsustest, vaid otsustamisest endast. Rõhuasetust muutmata
(olulisem otsusest on otsustamisprotsess), olukord paremaks ei lähe.
Väikesearvuline sõpruskond jääbki korraldusi jagama ja
ühiskonnaliikmetevahelist vaenu õhutama. Nii on mugavam. Tulemi pärast pole
vaja vastutada (valimissüsteem tagab koha otsustusnuppude juurde), negatiivseid
tendentse annab teiste kraesse veeretada.
Eesti
valimissüsteem ei soosi esindusdemokraatiat. Riigikogu koosseisud
komplekteeritakse eranditult võimuladvikutele lojaalsetest inimestest. Võimude
lahususel on aga oluline roll ühiskonnakorralduses (valitsuste ja kodanike
huvid on antogonistlikud). Valimissüsteemi lombakusest Eestis see ei
toimi. Võimude lahususe eiramine tähendab diktatuuri.
Eestlaste
rahulolematus otsuste kvaliteedi üle on kasvanud, kuid huvide killustatus ei
võimalda diktaadile ust näidata. Peaministrile soositud ACTA lepingule
(võltsimisvastane kaubandusleping) näidati keskmist sõrme, kuid sellest jääb
muudatuste esilekutsumiseks väheks.
Elu on
näidanud, et need, kes peaksid muudatustele tuult tiibadesse puhuma, seda
vabatahtlikult ei tee. Panustatakse võimu
kindlustamisesse ja isiklikku heaolusse, kuid mitte demokraatiasse ja ühise
elukeskkonna parandamisesse. Ettepanekuid võib esitada palju tahes, kuid
kui need pole väikesele seltskonnale vastuvõetavad, siis ei lähe need ka
teostamisele.
Väidetakse,
et leppigem kõigepealt kokku selles, millist riiki tahame, alles seejärel
oodakem meelepärasemaid otsused. Nii need asjad aga ei käi. Kokku lepitakse
lähenemistes (nt kas harrastame diktaati või demokraatiat), kuid mitte
detailides. Riik koosneb paljudes pisiasjadest, kui hakkame kõike sobitama,
siis läheb asi päris hulluks kätte. Tegemist oleks abieluga, kus juba enne
leibade ühte kappi panemist lepitakse kokku laste silma värvustes, nende arvus
ja soos, tulevastes ametites. Elu ei rajane üksnes ratsionaalsusel, oluline
roll on ka emotsionaalsusel. Kõike pole mõtet kavandada, joonlauaga ja
stopperiga mõõta. Kodanikke ei huvita arengukavad ega viisaastakud, tahetakse
elada igapäevast elu - armastada ja olla armastatud, sünnitada lapsi,
kontrollida olukorda, asjade üle ise otsustada.
Väidetakse, et seadustega saab
ühiskonda kujundada selliseks nagu soovitakse. Ka see pole õige. Paragrahvidelembus
devalveerib moraalil ja eetikal põhinevaid väärtushinnanguid, kuna neid annab
erinevalt tõlgendada, erinevatesse kaalukategooriatesse paigutada. Ega siis
asjata ei kasutata seadustes orienteerumiseks advokaatide ja teisi
eriharidusega inimeste abi. Eesti vabariigi Põhiseaduse mittetoimimine tuleneb
paragrahviderägastikust tingitud kaosest. Seadustega võib küll keelustada
ühiskonnale kahjulikke toiminguid, kuid hoiduda tuleks erisuste kujundamisest,
kuna need soosivad seadusetust (erakondade rahapesu, ametnike
altkäemaksuvõtmine ja ühisvahenditega hooletu ümber käimine jmt) ja õhutavad
ühiskonnaliikmete vahelist vaenu (privileegid vähemusgruppidele).
Eetika ja moraalinormidel põhinev
käitumine on seadustega kujundatavast hinnalisem, ühiskonnaliikmetele
odavam.
Eelmise sajandi esimesel poolel ei
praktiseeritud Eestis näiteks uste lukustamist. Piisas (ukse taha pandud)
luuavarrest. Kõik teadsid, et inimtühja eluruumi ei siseneta. Tänapäeval oleks
see märk sellest, et on varastamiseks on paras aeg. Luuavars oli tava,
sisenemiskeeld põhimõtteline lähenemine, mida kujundas eetilisel ja
moraalinormidel põhinev mõtlemine. Varastamine on seadustega keelatud,
varastamisjuhtude arv aga ei vähene.
Käitumisreeglid
jõustuvad läbi otsustusmehhanismi, meil on see aga roostes ja teeb koledat
häält. Mehhanism vajaks puhastamist ja uue määrdekihiga libedamaks tegemist.
Parteibüroodelt otsustusõigust rahvale tagastamata pole see võimalik.
Valimissüsteemi muutmata pole seltskonna diktaadist ega üleolevast suhtumisest
pääsu.
No comments:
Post a Comment