EPL (Ignar Fjuk): Põhiseaduses on riigikogu õigused ja
kohustused kirjas. Muu hulgas näiteks: riigikogu otsustab valitsuse ettepanekul
riigilaenude tegemise ja riigile muude varaliste kohustuste võtmise.
Kui mitte seda, siis mida riigikogu üldse peaks tegema? Mida
arutama? Söandaksin öelda enamatki: võib olla, et selle teema puhul jääb isegi
riigikogu mandaadist ja pädevusest väheseks. Tõsiselt tuleks mõelda
rahvahääletusele.
Parlamendi tähendus on praegu sootuks teistsugune kui nendel
aegadel, mil olin riigikogu liige. Kui midagi juhtus, läks toona ühiskonna pilk
riigikogu poole. Muutus on toimunud parlamendis endas ja samm-sammult –
vähendades opositsiooni ja fraktsiooni mittekuuluvate inimeste võimalusi kaasa
rääkida. See on olnud järkjärguline parlamendi tasalülitamine.
Esimene põhjus oli, nagu neil puhkudel ikka, otstarbekus. Ma
isegi ei protestinud, kui millalgi tehti kodukorra seaduses üks sedasorti
muudatus. See oli seotud kunagise vasakparteilase Tiit Toomsaluga, kes kasutas
kõiki võimalusi, et sõna võtta. See muutus tal omamoodi hasardiks. Ja siis
hakati arutama, kuidas parlamendi tööaega „otstarbekamalt” kasutada. Järgnevad
sedalaadi ettevõtmised vähendamaks parlamendi õigusi on seda kergemini olnud
elluviidavad. Praegust parlamenti pean ma mugavusparlamendiks. See on
valitsusele mugav ja ka parlamendiliikmetele mugav. Mida vähem on neil
võimalusi aktiivselt osaleda, seda vähem tuleb neil üldse midagi teha. EL
kasvatab seda mugavustunnet veelgi – „küll nemad seal otsustavad”, mõeldakse.
Lõpuks hakatakse otsuseid tegema vaid kitsas ringis. Ent eks valitsuseski ole
oma väiksem ring, mis tooni annab. Mille poolest on paljud valitsuse liikmed
paremad kui nii mõnedki riigikogu liikmed? Ei ole! Nad on olnud vaid osavamad
erakonnas positsioonide hõivamisel. See ei saagi anda head nahka.
http://www.epl.ee/news/arvamus/ignar-fjuk-mugavusparlament.d?id=64716768
Eesti probleemid tulenevad otsustusprotsessist. Otsused
põhinevad tühise seltskonna soovidel, vastutama peavad kõik. Õigused ja
kohustused ühiskonnas pole proportsioonis, tulemuslikkuse hindamiseks tugineme
suvalistele mõõdikutele. Tühise seltskonna arvates läheb hästi, ülejäänud
kitkuvad rahulolematusest karvu. Öeldu kehtib ka ESMi kohta.
Otsustusmehhanismi kaasajastamata jäävad domineerima valed
otsused. Sellistes tingimustes tuleb tegelikkust teistsugusena kajastada, muidu
naerdakse meid välja. Tarmukas pööraks otsustusmehhanismi asendisse, mis tagaks
ühisnimetajal põhineva tulemi. Väide, et see pole võimalik, on lambist võetud.
Tegemist on lähenemisega, millest oleme unistanud. Seda nimetataksegi
Demokraatiaks!
Eesti valimissüsteem ei soosi esindusdemokraatiat, sellest
ka pinged, mis riigikogus vormistatud otsustega kaasnevad. Kui Riigikogu
koosseisu pääsevad vaid võimuladvikutele lojaalsed inimesed, siis
esindusdemokraatia ei toimi. Valimisnimekirjade järjestamine ja ajupesuks
saadavad hiigelsummad teevad valimised mõttetuks. Valijad saavad kaasa rääkida
erakondade jõuvahekorra selgitamises, kuid isikkoosseisu panevad paika
partebürood. Sellist protseduuri ei saa
valimisteks nimetada. Riigikokku ei valita ju parteisid, vaid inimesi. Eestis
kehtiv valimisseadus teenib võimuladviku huve, vormistab nende tahet.
Valimissüsteem peaks pakkuma võrdseid võimalusi kõikidele
kandidaatidele, valituks osutumine ei tohiks sõltuda nimekirjalisest
eelistusest, finantsvõimekusest ega poliitilise eliidi tahtest. Õiglaste
valimisteta demokraatia ja võimude lahusus ei toimi. Eesti on (pindala kui ka
rahvaarvu poolest) väga väike riik. Erinevalt teistest riikidest poleks meil
keeruline ka koguneda ja esindajad valida, olulistes küsimustes aga ühiselt
otsuseid langetada. Piinlik tõdeda, et Eestis praktiseerita isegi referendume.
No comments:
Post a Comment