Maksustada võib kõike, kuid selle tegemisel tuleks lähtuda
võrdse kohtlemise põhimõttest ja maksuvõimekusest. Mainitud kontekstis pole riigikogulaste maksuvabad hüvitised ja muud analoogsed
erisused põhjendatud.
Maksude kehtestamine võiks põhineda ühiskondlikul
kokkuleppel (enamuse nõusolekul), mitte huvigruppide nõudmistel või soovidel.
Ei tasu arvata, et siis jääksid maksud kogumata.
Makse makstakse meeleldi, kui raha kasutamine on läbipaistev
ja põhjendatud.
Olen viibinud hääletusel, kus laenukoormuse all ägavad
inimesed hääletasid maksude tõstmise poolt. Olin üllatunud, kuid vestlus
näitas, et kõrgemat maksustamist peeti vajalikuks ja põhjendatuks.
Eesti maksusüsteemi visioon paistab olevat aina
suuremate rahasummade kogumine. Rahale panustatud ponnistused ebaõnnestuvad.
Maksusüsteemi muudatusettepanekute tegemisele peaks eelnema
adekvaatse maksukoormuse näitaja tuletamine. Kasutatav ei kõlba. Ei saa
võrrelda meie tulumaksumäära progresseeruva tulumaksumääraga või summaga,
millele tehakse rohkelt tagastusi. Erandite kasutamine kaupade (nt ELi keskmine
käibemaks toiduainetele on 10%) maksustamisel teeb võrreldamatuks
käibemaksumäärad. Varjatud maksustamine (töötuskindlustusmaks, riigilõivud,
monopoolsete riigiettevõtete dividenditulu jmt) teeb näitaja veelgi segasemaks.
Kogutoodangu näitaja moonutab pilti veelgi. Välispankade kasumid,
kaitsekulutused jmt (SKTs sisalduv) ei tee meid jõukamaks.
Kui jõuame selgusele maksukoormuse suuruses, siis võib
tõstatuda küsimus, kas riigi toimimiseks on üldse nii palju raha vaja.
Laristamine toimub kõikides valdkondades. Isegi neis, mille rahastamise üle
kõige enam nurisetakse (tervishoid, haridus, riigikaitse). Eestlaste
maksustamise ja ostuvõimekuse juures ei sõltu maksutulu niivõrd maksumääradest,
kuivõrd sissetulekutest. Vajame maksumäärade langetamist.
Olulisemad maksud, nende laekumised ja määrad (2013):
SOTSIAALMAKS: Riigitulust 27,
maksutulust 34 protsenti. Määr 33 protsenti. Tegemist on kõrgeima reitinguga
maailmas.
KÄIBEMAKS: Riigitulust 20, maksutulust
25 protsenti. Määr 20 protsenti. Liikmesriikides rakendatakse erandeid
toiduainete maksustamisele, mille keskmine käibemaks ei ületa 10 protsenti.
Soomes on see küll 13, kuid Saksamaal vaid 7, Eestis seevastu 20. Teistest
kõrgem käibemaks on ka põhjuseks, miks toorme kallinemise korral hinnad Eestis
kiiremini tõusevad. Uuringutulemuste järgi läheb toiduainete ostmiseks 26
protsenti Eesti elanike kuludest. Üksnes selle arvestamine tõstaks keskmist
maksumäära kolm protsendipunkti, mis teeks Eesti kõrgeima käibemaksuga riigiks
liidus.
AKTSIISID: Riigitulust 10,
maksutulust 13 protsenti. Aktsiisiga maksustatavate kaupade (kütus, vedelgaas,
tubakas, alkohol, pakendid) hinnatasemed on meil kõrged. Uuringute andmetel
kulutavad eestlased alkoholile 5,8 protsenti eelarvest. Igapäevased
veinitarbijad, nagu itaallased, hispaanlased ja kreeklased, kulutavad palju
vähem (0,7–0,9 protsenti). Liviko käibest moodustab aktsiis üle 51
protsendi.
TULUMAKS: Riigitulust 8, maksutulust
10 protsenti. Juriidilistelt isikutelt (ettevõtetelt) laekub tulumaksu (üksikisikutest)
6 protsendipunkti võrra enam. Tulumaksu määr on 21 protsenti, mis ei sisalda
maksuvaba piiri, progressiooni ja erandite (maksuvabastused, tagastused) mõju.
Euroopa Liidus domineerib progresseeruv tulumaks. Soomes jääb maksustamine
10,5–33,5 protsendi vahemikku. 1700-euroselt kuupalgalt tasutakse 18,5
protsenti. Saksamaal kõigub tulumaks 14–45 protsendi vahel. 8004 eurot aastas
on maksuvaba. Eesti mediaanpalgalt ei tuleks Saksamaal tulumaksu üldse tasuda.
No comments:
Post a Comment