Poliitilistes ringkondades valitseb arvamus justkui
kaitsekulutused määravad riigi kaitsevõime. Nii see muidugi pole. Öeldu võib
kehtida gigantide kohta, kuid mitte Eesti suuruse riigi kohta. Meie
majandusvõimekuse juures jääb ka kaitsekulutusteks eraldatavate summade
kordistamisel riigi sõjaline võimekus kesiseks.
Pole
erilist vahet, kas riigipööre viiakse läbi ühe, kahe või kolme päevaga.
Lauspommitamist (mille vastu valmistume) ei tule. Riigipöörde teostamisel
toetutakse riigis toimetavate inimeste abile. Ajaloos toimuvad sündmused
kinnitavad seda.
Riigi kaitsevõime sõltub
suuresti kodanike meelsusest. Kui kodanikud peavad ühiskonnas toimivate
väärtushinnangute pärast punastama ja kodumaalt põgenema, siis pole ka kogu
riigieelarve kaitsekulutusteks eraldamisest abi.
Kaitsekulutuste kasvatamise
asemel oleks mõttekam suunata enam ühisvahendeid elukeskkonda parandavatesse
meetmetesse ja kodanike toimetulekuvõime kasvatamisesse.
Eesti kurss on vastupidine –
kaitsekulutused püsivad (eelarve menetluse järgi) 2 protsendi juures SKTst.
Kõiki kulutusi (ka liitlaste üksustele tehtavaid kulutusi) arvesse võttes on
see 2,05 protsenti SKTst.
Oleme vähestest riikidest, kes
sõjalisteks kulutusteks nii heldelt ressursse eraldab. 245 500 eestlase
suhtelisest vaesusest välja toomiseks piisaks 208 miljonist eurost, meie
eraldame sõjamasinatele kaks korda enam. Kui järgiksime lätlaste ja leedulaste
lähenemist kaitsekulutuste tegemisel ning paigutaksime järele jäänud summad
vaeste toimetuleku parandamisesse, siis oleks vaesust ühiskonnas lihtne
seljatata.
Kaitsekulutuste liialt jõuline rahastamine ja kodanike arvelt koonerdamine (sh varjatud maksustamine) riigi kaitsevõimet ei tugevda. Sõjalise võimekuse määrab kodanike meelsus, mitte masinapark. Toimetulekuraskustes inimesed pole lojaalsed ühiskonnakorraldusele, mis neid ebaväärikalt kohtleb. Sellega tuleb kaitsevõime tugevdamise kavandamisel arvestada.
No comments:
Post a Comment