Kui valitseks terminites selgus, siis oleksid ka ühiskonnas
toimuvad arutelud (ühiskonnakorralduse üle) konstruktiivsemad ja
laiapõhjalisemad. Segadus terminites tingib selle, et räägime küll ühtedest ja
samadest asjadest, kuid tõlgendame neid erinevalt.
Mis on see demokraatia, millest palju räägitakse, kuid mida ei
tunne?
Minu nägemuse järgi pole sõnastusel „mina tean, mis on õige“
(võimuesindajate lemmiklause) demokraatias kohta. Demokraatias pole ju oluline
see, mida arvame ise, vaid see, mida arvab (ühiskonnaliikmete) enamus.
Grupeeringute (erakondade aktivistide, fraktsioonide jne)
kavatsuste ellu viimine pole demokraatia. Ametnikevõim (mida ühiskonnas on
liiast) pole samuti demokraatia.
Demokraatia on see, kui ühiskonnas langetatavad otsused
põhinevad ühiskonnaliikmete seisukohtade ühisnimetajal (ühiskondlikul
kokkuleppel).
Valimised, seadusandev- ja
täitevvõim, omavalitsused ning muu demokraatiale omane ei tee
ühiskonnakorraldust demokraatlikuks. Tegemist on instrumentidega, millega annab
demokraatiat tugevdada, kuid annab ka lämmatada.
Erinevad arusaamad demokraatiast
kinnitavad, et tõlgendame demokraatiat erinevalt. Üksikutele (demokraatia) tunnusjoontele
panustamisega hägustame peamise. Esindusdemokraatia ei seisne selles, et keegi
teab paremini, mis on ühiskonnale hea või halb, vaid selles, et esindamise abil
teha üldsuse seisukohtade kujundamine operatiivsemaks ja kiiremaks. Rõhuasetus
ei lasu esindamisel, vaid üldsuse seisukohtade kujundamisel.
Kui otsused ühiskonnas ei tugine
üldsuse seisukohtadel, siis pole demokraatiat.
Meie ühiskonnakorralduses üldsuse
seisukohti ei arvestata. Neid ei teatagi, rääkimata siis nende
arvestamisest.
Oponendid tuginevad sellele, et
otsused ei peagi üldsuse tahtele alluma, kuna siis jääksid paljud asjad
ühiskonnas tegemata (nt makstulu kogumata jne).
Nii see muidugi pole. Olen viibinud
hääletustel (USAs), kus inimesed hääletasid maksutõstmise poolt. Kui raha
kasutamine on selge ja põhjendatus, siis makstakse makse meeleldi.
No comments:
Post a Comment