Friday, December 14, 2012

Mismoodi muuta Eesti maksusüsteemi?



Postimees: Mismoodi võiks muuta Eesti maksusüsteemi?


Erinevad tulu maksustamise lähenemised (progresseeruv, võrdne; ettevõtete kasumi maksustamine) on olnud valimisdebattide keskmes aastaid. See on võimaldanud eristuda. Viimaste aastatega on eestlaste maksukoormus kasvanud jõudsalt. Analüüsid kinnitavad selle kõrget taset (nt Maailmapank). Kõrge maksukoormus aga ei soosi tasakaalustatud ettevõtluse arengut, halvendab elanike elujärge. Ees ootavad senisest tulisemad ja laiapõhjalisemad maksusüsteemi muutmise arutelud. Soovitusi on tulnud Euroopa Liidust.

Maksustamisele lähenemisel võiksime järgida õigluse printsiipi, maksud võiksid olla kõigile üheselt mõistetavad (vähendada varjatut maksustamise osa), maksja poolt kontrollitavad. Teistelt malli võtmisel ei tohiks unustada kohalikke eripärasid.

Erinevalt majanduskaaslastest on meil liigselt toimetulekuraskuses inimesi. Neid on palju enam, kui seda statistilised arvud kajastavad. Madal statistiline võrdlusbaas (kesine keskmine palk) eksitab.

Eesti tingimustes ei tohiks maksustada esmatarbekaupasid ega varasid. Esimesi seetõttu, et paljud on jännis kommunaalmaksete tasumisega ja toidupoolise ostmisega (uuringute andmetel üle veerandi lastest elab vaesuses). Varasid seetõttu, et esiisade traditsioonide järgi tuleb kodu (kodu on vara) järglastele pärandada. Kodu on eestlastele püha paik, sissetuleku kaotuse korral (maksustamise tingimustes) tuleb sellest loobuda. Statistiliste andmete järgi on eestlastest koduomanikke osa teiste riikidega võrreldes suur.

Maksud, mida makstakse sissetuleku puudumise korral või tühise sissetuleku juures, Eestile ei sobi. Sotsiaalkindlustuse süsteem ei kanna seda välja.

Pooldan progresseeruvat tulumaksu, kuid seda tingimusel, kui sellega ei kaasne üldise maksukoormuse kasvu. Selleks tuleb maksumäärasid perioodiliselt (vastavalt keskmise palga kasvule) korrigeerida.

Unustada ei tasu seda, et tulumaksu osa Eesti riigieelarves pole suur (7 protsenti riigieelarvest, 10 protsenti kogu maksutulust), ja ka seda, et eestlaste vaesuse juures ei sõltu maksulaekumine niivõrd maksumääradest kuivõrd elanike jõukusest.

Maksusüsteemis muutuste tegemisel soovitan panustada üldise maksukoormuse langetamisele. Maksulaekumine ei allu aritmeetilisele tehtele – ühikuline käivete kasv ei võimalda maksulaekumisel väheneda, vaid annab selle kasvule tugevama hoo sisse.

No comments:

Post a Comment