Olari Taali seisukohad panid käsi
laiutama. Ma ei usu, et mees tõemeeli usub seda, mida vestluses rääkis. Limiteeritud
kodualuse maamaksuvabastuse kehtestamine ei saanud viga olla, varamaksu kehtestamine ei
seljata probleeme ühiskonnas. Lugesin temaga tehtud usutluse Lääne Elus
veelkord läbi, kuid põhjendusi seisukohtadele ei tuvastanud. Teemakäsitlus põhines
muudatuste soovidel ja emotsioonidel.
Otsustasin oponeerida. Vastuväiteid
alustan sellest, et mastaapses mõttes võib Olari Taalil isegi õigus olla, kuid Eesti
elukeskkonda kodude maksustamine ei sobi.
Põhjendan.
Ei sobi seetõttu, et eestlaste
omanduses on teistega võrreldes enam (protsendiliselt elaniku kohta) kodusid. Tuleneb
see traditsioonidest (kodu on püha, mida ei hüljata kergekäeliselt), tuleneb ebatoimivast renditurust.
Kumb kumma üle kaalub pole oluline, oluline on teadvustada, et see ei tulene jõukast elujärjest, vaid millestki muust. Kui öelduga nõustute, siis nõustute ka sellega, et kodu omamine ei näita jõukust, vaid lähenemist.
Kodud on koormatud laenudega, kodus
toimetamise eest (millegi soetamine või tarbimine) tasutakse riigikassasse vähemalt 20
protsendist (käibemaks, aktsiisiga maksustatud kaupade puhul enam) lõivu . Mida
suuremat elamispinda omatakse, seda suuremat maksu tasutakse.
Statistiliselt
pole eestlaste eluasemekulutused (sissetulekust) tühised. Riigi maksupoliitika
(aktsiisid, elektrituru monopoolsus jmt) on soosinud eluasemekulutuste kasvu. Meie elukeskkonnas ei saa kodu võrdsustada aktivaga (lisaväärtuse loomisega).
Seda ei
saa teha isegi siis, kui kinnisvarahinnad tõusevad. Eluaseme turuhinna kerkimine
ei anna tulu. Kui eluase müüa, siis tuleb teine varasemalt kallimalt asemele
osta.
Eestlasele tähendab kodu enamat kui
eluaset. Kodust lahkumine on paljudele valus, eriti põevad seda eakad inimesed. Hooldekodudes
olijate kurbus silmades ei tulene vanusest, vaid koduigatsusest. Ühiskonnakorraldus
võiks olla reguleeritud selliselt, et inimesed ei peaks majandusraskustesse
sattudes kodusid hülgama. Kui on hoitud kodud, siis on hoitud ka riik. Varamaks
toimigu seal, kus on kopsakad sissetulekud ja raskustesse sattumise korral toetav
sotsiaalkindlussüsteem, mis ei lase prügikastiinimese saatusesse langeda.
Lõpetuseks lisan selle, et maksuteema
käsitlemisel ei tasuks maksuraha hankimise kõrval unustada maksuraha efektiivsema kasutamise võimalusi. Kodanike taskust suuremate summade kätte saamise asemel panustagem enam vahendite üldsuse huvides tarmukamale kasutamisele. Riigikassa pole eesmärk, vaid vahend. Eesmärk seisneb kodanike heaolus ja
turvalisuses. Mida kodanikega arvestavam ühiskonnakorraldus, seda enam maksuraha
laekub. Vastupidi asjad ei käi.
No comments:
Post a Comment