Riigikogu valimised panevad poliitmaastiku kihama,
sünnitavad uusi erakondi. Uued erakonnad pretendeerivad üldsuse toetusele ja
armastusele. Tegemist on muidugi soovunelmaga, kuna valimiskünnise ületamiseks
ei piisa matkimisest. Inimesed on väsinud vastandumisest. See tähendab seda, et
valituks osutumiseks tuleb muuta mitte üksnes programmipunkte, vaid ka
toimivaid lähenemisi. Vastandumine kartellierakondadele põlistab viimaste
võimu.
Tähelepanu pälvimine pole lihtne ülesanne
Üldsuse tähelepanu võitmine infotulvas pole kerge. Pealegi
tagab vanadele olijatele edumaa lojaalsetest komplekteeritud toiduahel
(poliitbroilerlus, maksurahaga tasustatavad parteilised töökohad, mõnusat elu
tagavad positsioonid jne), kelle häältest (sh neist sõltuvate) piisab, et võimu
juurde jääda.
Kartellierakondade mõjuvõim vajaks kõigutamist, kuid selleks
peavad uued poliitilised rühmitused harrastama teistsuguseid lähenemisi. Tuleks
lõpetada programmipunktide vahel järje ajamine ja panustada kodanike
aruteludesse ning ühisotsustamistesse kaasamisse. Lähenemine võimaldaks võita
masside lugupidamise, rikastaks poliitilist maastikku kultuurse lähenemisega.
Mis aga veelgi olulisem – muudaks kartellivõimu elu kibedaks, sunniks üldsuse
seisukohtadega arvestama.
Ühiskonnaliikmeid ei huvita vastuoludest kubisevad ja
keerulise sõnastusega parteilised programmid. Inimesed tahavad olulistes
küsimustes kaasa rääkida, olla otsuste langetamistes asjaosalised.
Uued erakonnad kutsuvad (sarnaselt vanadele) enda koostatud
parteilisi dokumente kiitma, kuid inimeste seisukohad ei lähe neile korda. Pole
mingi saladus, et erakondade programme loevad üksnes nende koostajad,
poliitilised konkurendid, üksikud ajakirjanikud ja analüütikud. Teisiti öeldes
need, kes sellega leiba teenivad.
Seisukohtadega manipuleeritakse
Eestis viljeldav poliitika põhineb seisukohtadega
manipuleerimisel. Oleks aeg teha ruumi ka kuulamisele ja kuuldust erapooletute
(mitte parteiliste) üldistuste tegemisele. Uute rühmituste algatusgrupid
võiksid teada, et poliitikamaastikul pole puudust eestkõnelejatest, vaid
erapooletutest ühisseisukohtade kujundajatest.
Mulle jääb arusaamatuks, miks panustavad uute grupeeringute
algatusrühmad (nt Herkeli nimega seostatav Eesti Vabaerakond Algatusrühm,
Ojulandi nimega seostatav Rahva Ühtsuse Erakond jt) kartellierakondade
matkimisele – pakuvad üldsuse kaasamise asemel omi lahendusi.
Eesti Vabaerakonna Algatusrühma korraldatud seminaril
tundsin, et viibiksin justkui endise riigikorralduse kommunistliku partei
rakukese koosolekul. Ilukõned, aplausid, ilukõned, aplausid... Vastulauseid ei
kostnud.
Teen järelduse, et asjaosalised ei orienteeru
esindusdemokraatia sisus, milles rõhuasetus ei lasu üldsegi esindamisel, vaid
demokraatliku otsustusprotsessi operatiivsemaks ja kiiremaks muutmisel. Väide,
et üldsuse kaasamisel jääksid paljud asjad (nt maksud kogumata jne) ühiskonnas
tegemata, pole jutt ega asi. Isegi makse makstakse põhjendatud kulutuste
tegemisel meelsamini.
Võimuvõitlus käib igavesti
Demokraatial on erinevaid vorme, kuid sisu on üks – üldust
puudutavad otsused peavad alluma enamuse tahtele. Eestis elab maailma mõistes
suurlinna tänava jagu inimesi, riigi ühest otsast teise sõitmiseks kulutame
üksikuid tunde, meie harrastame aga poliitkemplust ja üldsuse seisukohtadega
manipuleerimist. Võimuvõitlus käib igavesti, kuid see ei tohiks piirduda
seisukohtade manipuleerimisega ja positsioonide üle kraaklemistega. Poliitilisi
lähenemisi muutmata jäämegi statistilistele numbritele panustama ja naerma
nende üle, kes neid numbreid usuvad. Mujal elavad inimesed jätkavad meie
kadestamist, koduseinte vahel toimetajad uude elupaika kolimist.
Riigikogu valimisteni on aega. Ootan sellise erakonna sündi,
kellele saaksin südamerahus valimistel hääle anda. Kui ootus ei täitu, siis
annan hääle üksikkandidaadile. Valimistest kõrvale ei hoia, sel puudub
põhjendus.
Erakond on mõttekaaslaste organisatsioon oma ühiste huvide kaitseks. Ta ei pea midagi küsima. Ei saagi küsida, keegi ei tea mis loom on rahvas ja kuidas riiki juhtima peaks see rahvas ka ei tea. Kuid erakonda võidakse toetada või mitte toetada. Hoopis siin on koht kus demokratia toimub. Peab leiduma piisavalt palju erinevate seisukohtadega erakondi et igaüks saaks oma mõttekaaslased leida ja neid toetada. Et tekis seisukohtade ja neid esindavate erakondade vaheline konkurents. Valitud kogus siis selgub skoor ja saab hakata välja mõtlema kuidas seda riiki siis ikkagi juhtida.
ReplyDeleteMeil ei ole seda praegu, on vaid mõned segaste seisukohtadega suurerakonnad, väikseid tuleb juurde liiga visalt ja valimisseadus ei lase neil ka löögile pääseda. Inimestel pole mille vahel valida. Ja valitaksegi siis neljast halvast see väikseim selle asemel et midagi head valida.
Tarmo, nõustun sellega mida kirjutad. Lisan vaid seda, et tuhandetest inimestest koosnevatel rühmitistel ei saa olla detailseid (ettevõtlus, tervishoid, haridus jne) ühisseisukohti. Ühisseisukohti annab kujundada põhimõttelistes lähenemistes (nt kuidas otsuseid langetatakse, milline on struktuur ja tegutsemise põhimõtted), kuid mitte detailides (valdkonniti) lähenemistes. Erakondade programmid on detailsed. See tähendab aga seda, et tegemist pole ühisseisukohtadega, vaid tagatubade soperdistega. Eelistustel on eelistused. Üksikutele programmipunktidele panustamise mõju teistele punktidele on negatiivne (nt valitsuskulutuste või sõjaliste kulutuste suurendamine vähendab teiste valdkondade võimekust). Poliitika Eestis ei põhine ideelisusel, vaid rahade jagamisel.
ReplyDelete