Eesti riigi haldusstruktuur on rohmakas ja kulude poolest
ebaefektiivne. Valitsusasutusi tuleks (strukturaalselt) reformida, protsess aga
ei käivitu. Bürokraadid seisavad sellele vastu, takistavad riigi efektiivsusemaks
muutmist. Pole mingi ime, et tegelemegi ühiskonnale ebaoluliste asjadega,
tituleerime neid reformideks ja jätkame bürokraatide toidulaua katmist. Ka
kavandatav töövõimetusreform kuulub sellesse valdkonda, mille käigus luuakse
500 töökohta ametnikele. Oleks neist siis kodanikele kasu, kuid ei ole. Nende
ülesandeks saab olema lombakate, halvasti nägijate ja muude puuetega inimeste
kiusamine: nende toetuste vähendamine ja tööle sundimine.
Keskmise eestlase tervislik seisund pole suurem asi. Seda näitavad
tervena elatud aastad, mida on meestel 52 ja naistel 57 (rahvaloenduse andmed).
Kuna näitaja ei tee valitsusele au, siis otsustati see 2016. aastaks tõsta
meestel 57,1 eluaastale ja naistel 62 eluaastale. Lubadus täidetakse. Selleks
võetakse tööle ametnikud ja karmistatakse haigeks kvalifitseerumise tingimusi.
Töövõimetusreform tagab statistilise näitaja paranemise. Kui haigusraha
vähendamine (9. haiguspäevale nihutamine) langetas registreeritud
haigusjuhtumite arvu, siis võimetuse nõuete karmistamine harvendab puudega
inimeste ridu. Näiliselt muutume tervemateks, tegelikkuses muudatusi ei toimu.
Infoks veel niipalju, et 2012. aasta alguses oli Eestis 90
100 töövõimetuspensionäri. Aastane juurdekasv oli 7500. OECD riikide seas (34
riiki) on Eesti kasv kiiremaid. Pensioniea kergitamine ja demograafiline
olukord riigis teeb oma töö. Kui pensioniiga tõsta, tervisenäitajad jäävad aga
samaks, siis peavadki töövõimetute read kasvama. Eesti meeste tervena elatud
aastate ja pensioniea vahe on kümme aastat (52 ja 63), pensioniiga jätkab
tõusu.
Kavandatud administratiivsete meetmetega teeme väetite elu
veelgi raskemaks. Rääkigem asjadest nii, nagu need on. Töövõimetusreformi ei
kavandata inimeste tervise, vaid töövõimetutele tehtavate kulutuste vähendamise
pärast. Erakondade rahastamise ja riigikogulaste hüvede vähendamine ei tule
kõne alla, väetite arvelt kokkuhoidmine on vastuvõetav.
Igat sammu annab põhjendada. Ka töövõimereformi vajadust
põhjendatakse üllalt – vähenenud töövõimega inimestele individuaalne lähenemine,
nende võimete hindamine ja tööturul osalemise võimaluse leidmine –, kuid selle
egoistlik sisu on hoomatav. Reformi eesmärgiks pole puudega inimeste tööturule
abistamine, vaid töövõimetuspensionäride arvu vähendamine ja neile tehtavate
kulutuste ohjamine. Riigikontrolli andmetel on kolm neljandikku eelpensionile
minejatest töötud. Üle viiekümnestel pole töö leidmine kerge. Kui soov puudega
inimestele rakendust otsida oleks siiras, siis astutaks samme ka eakamate
tööturule aitamiseks. Füüsiliselt terved inimesed võivad tööturult eemal olla,
puudega inimesi sunnitakse tööle.
Ühiskonnaliikmete rahulolematus kavandatava reformi suhtes
on hoomatav. Hooldajate liit on deklareerinud: “Töövõimetusreformiga püütakse
jätta mulje, et tegemist on massiivse abiprogrammiga puuetega ja
terviseprobleemidega inimestele, et neid tööturule aidata, kuid tegelikkuses on
tegemist hästi planeeritud ettevalmistusega, et suunata tulevikus
märkimisväärne osa riigi sotsiaalkulutustest töötukassasse, mida täidavad
igakuiste kohustuslike töötuskindlustusmaksetega Eesti töövõtjad” (EPL).
Otsustajad võiksid mõista, et kavandatav töövõimetusreform põhineb valedel
alustel. Haigetele tehtavaid kulutusi vähendab üksnes kodanikusõbralik
ühiskonnakorraldus. Töövõimetusreform töötab sellele vastu.
No comments:
Post a Comment