Tööjõumaksude vähendamine on nüüdseks otsustatud. Peagi
jõutakse kokkuleppele ka maksudes, mida kergitatakse, ja asi läheb käiku. Kui
otsustajad näevad mingis asjas võluvitsa, siis tuleb üldsusel sellega leppida.
Nii tuli leppida eurotsooniga (euroga) ja Euroopa Stabiilsusmehhanismiga
liitumisega, tuleb leppida reeglitega, mida üldsusele peale surutakse. Need on
samasooliste kooseluseadus, töövõimetusreform, valimisseadus, erakonnaseadus,
eripensionide seadus jne.
Tööjõumaksude alandamine ja mõne teise maksu kergitamine
pole aga lahendus. See ei paranda elanike ostuvõimet, ei too majandusse
lisaraha. Maksuliikidest määravam on see, kui palju makse kokku makstakse. Meie
maksusüsteemi lihtsuse juures ei piisa ühe maksumäära langetamisest ja teise
kergitamisest. Maksusüsteemi tuleks muuta radikaalselt, näiteks juurutada
astmeline tulumaks, rakendada maksuerisusi või hoida suund maksumäärade
alandamisele. Ei tasu karta, et määrade alandamine vähendaks riigile laekumist.
Selle mõju on vastupidine, sest tarbimiskasvu mõju, kui suurenevad meie
sissetulekud, suurendab maksulaekumisi rohkem kui määrade tõstmine.
Iga muudatusega kaasnevad kulutused. Kui sellest saadav tulu
ei ületa tehtud kulutusi, siis pole sellest kasu, sest see pärsib
finantsvõimekuse kasvu. Tööjõumaksude kavandatav langetamine (mõne teise
maksumäära tõstmine) oma eesmärki ei täida. Ka varasemad maksumuudatused
(käibemaksumäära tõstmine, tulumaksu alandamine, töötusmaksu kehtestamine jmt)
eesmärki ei täitnud. Elukeskkond pole eriti paranenud, majandus toimib suuresti
abidel. Mis veelgi halvem – noored unistavad endiselt kodu rajamisest kauguste
taha.
Eesti on maksude haldamiseks tehtava aja poolest paljude
riikidega võrreldes heal kohal (st maksumaksjad on tublid), kuid üldise
maksukoormusega hõivame aina kesisemaid positsioone. Järelduste tegemise asemel
trikitame maksumääradega, peidame aina suuremaid maksutulusummasid teistele
tuluridadele.
Ühtede maksude vähendamine ja teiste kergitamine pole lahendus.
Meie probleemid (väikesed palgad, kehv ettevõtluskeskkond jmt) ei tulene
maksude ebaproportsionaalsusest, vaid nende määradega üle pingutamisest.
Ühiskond vajaks hädasti (neto)maksukoormuse erapooletut auditeerimist. Siis
langetaksime tarmukamaid otsuseid.
Üksikutele maksudele pühendumine eksitab. Pole mõtet
võrrelda erinevaid maksurakendusi – ühtlast tulumaksumäära progresseeruva
tulumaksumääraga või maksusid, millele rakendatakse erisusi (nt toiduainetele
rakendatakse paljudes riikides oluliselt madalamaid määrasid jmt). Varjatud
maksustamine (töötuskindlustusmaks, riigilõivud, monopoolsete riigiettevõtete
dividenditulu jmt) teeb võrdlusbaasid veelgi segasemaks.
Ma ei saa ka parema tahtmise juures suhtuda tõsiselt
väitesse, et Eestis kavandatav tööjõumaksumäärade alandamine toob paksema
leivaviilu toidulauale. Seda ei juhtu. Kogeme segadust ja maksutulu haldamise
kasvu, mis annab leivatükile mõrkjama maitse, kuid sellega asi ka piirdub.
No comments:
Post a Comment