Demokraatias pole põhjust täitevvõimu rolli üle hinnata.
Ühiskonnas toimuvad protsessid sõltuvad seadusandlikust võimust. Täitevvõim on
korralduste täitja.
Eestis käivad asjad teisiti. Sellest tulenebki Riigikogu nimetamine
kummitempliks.
Millele peaks uus valitsus pühenduma?
Sellele on raske vastata, kuna eelistused muutuvad ajas ja
ruumis. Täna võiks rõhuasetus olla ühel, homme teisel. Demokraatias poleks vaja
soovitusi anda, mistõttu soovin valitsuselt demokraatlike printsiipide ausse
tõstmist.
Naudin ettevõtete saneerimist. Nauditavaks teeb selle
sisendite ja keskkonna mõjutamise tulemuslikkus. Efektiivsuse tõstmist alustan
probleemide märgistamisest, asjaosaliste otsustusprotsessidesse kaasamisest.
Viimane tagab selgema eesmärkide teadvustamise ja laiendab vastutajate ringi.
Kaasamine tugevdab ühtsustunnet, laiendab väljundi kvaliteedist ja
kvantiteedist huvitunute ringi. Tulemus avaldub efektiivsemas ja pingevabamas
protsessis.
Analoogset lähenemist tuleks kasutada ka maksujõuetu
ühiskonnakorralduse saneerimisel. Selgusetus tegemistes, umbmäärasus vastutuses
ja vastandumine soosivad kaost.
Ühiskonnakorralduse keskmesse peaks tõusma kodanik,
valitsemine taanduma vahendi staatusesse. Erakondade võimumonopolil toimiv
otsustamine takistab kodanikeühenduse sünergia kasutamist.
Ühist kartulikoorte söömist taasiseseisvumise alguses ei
võtnud keegi tõsiselt, kuid see liitis rahva, pani aluse edule.
Ühiskond on arengufaasis, kus põhiseadus ei toimi, süveneb
diktatuur. Suurimal ressursil ehk inimressursil puudub rakendus.
Ühiskonnakorraldus vajaks saneerimist. Alustada tuleks seda probleemide
teadvustamisest, elanike kaasamisest. Kaasamise eelduseks on ausad valimised.
Riigikogu komplekteerijate ringi avardamine võimaldaks
elanikke paremini otsustusahelasse kaasata. Otsustusprotsess tuleks õigesse
asendisse pöörata — otsustamine peaks algama alt, mitte ülalt.
Valimiskampaaniad on rusuvad ja stressirohked.
Valimisloosungitesse peidetud konksude teravikud tekitavad õõvastust. Valimised
sarnanevad mänguga, mis toimub vaid mugava äraelamise auhindade nimel, valijal
puudub selles väljund.
Meie valitsust kiidetakse Brüsselis, kiitmisega pole
asjaosalised ka ise kitsid. Vaieldamatult on olnud tegemist eduka valitsusega –
saavutatud on kõike, mida soovitud. Tulemus pole küll parim, kuid võrdlusbaasi
puuduse tõttu võib võrdlusposti nihutada.
Erinevalt valitsusest, on Riigikogu olnud allapoole
igasugust arvestust. Elanike esindamise asemel on panustatud lakeilusele -
täitevvõimu soovide kohaselt otsustusnuppudele vajutamisele. Seadusandliku ja
täitevvõimu huvid ei kattu. Sellest võimude lahusus demokraatias.
Valimissüsteem ei taga elanike huvide esindatust ühiskonnas
toimivas otsustusprotsessis. Tulemiks saame valitsuse käepikenduseks kujuneva
tarbetu institutsiooni. Rahvasaadikute valituks osutumine sõltub positsioonist
valimisnimekirjas, positsioon võimuladviku tahtest.
Probleemid ühiskonnas saavad alguse võimude lahususe
eiramisest. Eestist on kujunenud diktatuuririik, milles otsuseid langetab
poliitilisest eliidist koosnev väikesearvuline kogukond.
Põhiseaduse esimese paragrahvi järgi peaks riigis kõrgeimaks
võimukandjaks olema rahvas, on aga võimuladvik. Valimissüsteem ei toeta
teistsugust lähenemist.
Eestis ei toimi võimude lahususe printsiip, kõrgeimaks
võimukandjaks on rahva asemel poliitiline eliit. Sellest ka kriisid, avaldugu
need siis esindajate ja esindatavate võõrandumises, tervistkahjustavas
elukeskkonnas, stressis, majanduses või mõnes muus näitajas.
Ühiskonnakorraldus
vajab saneerimist, valimissüsteem nüüdisajastamist.
No comments:
Post a Comment