Ärileht: Rahandusministeeriumi hinnangul suureneb fikseeritud
kulude maht lähiaastatel üle 77%, mis tähendab, et igal aastal saab vajaduse
korral ümber suunata ainult veidi rohkem kui viiendiku eelarvest. Heido Vitsuri
kui ka Aivar Sõerdi arvates on kahjulik, kui liiga suur osa kulutustest on
seadustega juba ette kindlaks määratud.
http://arileht.delfi.ee/news/uudised/eesti-eelarve-paindlikkus-kiilub-lahiaastatel-kinni.d?id=66832531
Igat lähenemist annab põhjendada. Põhjendada annab seda, et
suur osa fikseeritud kulutusi on paha, kuid ka seda, et see on hea.
Olen
härradest (Vitsur, Sõerd) teistsugusel arvamusel. Riigieelarve fikseeritud
kulutuste osa võiks veelgi suurem olla, kuna see ahendaks ühisvahendite
kantimise võimalusi, teeks riigieelarve kodanikele mõistetavamaks ja
läbipaistavamaks.
Probleemid ühiskonnas ei alga vähesest rahast, vaid selle
ebaefektiivsest ja (kodanike seisukohast lähtuvalt) ebaotstarbekast
kasutamisest. Erakondade rahastamine (eraldame raha, peame üleval nende
toiduahelaid jmt), paremal järjel olevate riikide „abistamine“, demokraatia
mängimine ja „esindajate“ ülalpidamine, eripensionid, jpm ... on raha laiaks
löömine.
Riigieelarve võiks koosneda 90 protsendi ulatuses
fikseeritud kulutustest, mis vähendaks igal aastal ümber jagatavaid summasid,
muudaks kavandatud arengud jätkusuutlikumaks. Mis aga veelgi olulisem - vähendaks
kulutuste kasvatamise kiusatust ja vassimist. Raha jagamine õhutab riidu,
innustab kasutama ebaausaid võtteid. Seda tuleb ennetada.
No comments:
Post a Comment