Nagu arvata võis, andis valitsus peaminister Jüri
Ratasele volituse allkirjastada Eesti Vabariigi nimel kolme Balti riigi lepe,
millega tagatakse Rail Balticu valmimine. Kogu senine asjade käik on olnud
etteaimatav. Meie demokraatia paistabki seisnevat selles, et suunised ja
otsused tulevad võimult. Mina sellist demokraatiat ei taha.
Jüri Ratas
küll lohutab, et kolme Balti riigi lepingut enne tasuvusuuringu lõplikke
tulemusi riigikogusse ratifitseerimisele ei saadeta, kuid see jääbki
lohutuseks. Tasuvusuuringu tulemus sõltub arvudest, mida tabelisse
kirjutatakse, ja need leitakse hinnanguliselt. Üksiku arvu ühele või teisele
poole kallutamisel on tulemusele oluline mõju. Arvude omavaheline korrutamine
ja jagamine võimendab kõrvalekallet veelgi, mis tähendab, et hoolimata
matemaatilise valemi või tehte õigsusest osutub tulemus valeks.
Julge hundi
rind pidavat rasvane olema, kuid parem karta kui kahetseda. Ega neid rasvase
rinnaga hunte kuigi palju ringi liigu, nende eluiga kipub lühikeseks jääma.
Kahetsevatest pole aga puudust.
Meie mitme
varasema projekti tasuvusuuring pole andnud tulevaste rahavoogude kohta
adekvaatset hinnangut. Koidula piirijaama kavandamisega pingutasime üle,
läbisõitvate rongide ja vagunite arv on uuringus kajastatust väiksem. Ka
Estonian Airi tasuvusanalüüsid on näidanud ühte, ent tegelik tulemus on
kujunenud teistsuguseks. Näiteid võibki tooma jääda.
Mainitud
projektide ebaõnnestumisele on küll objektiivsed põhjendused, kuid need
näitavad, et tasuvusanalüüse ei maksa usaldada. Ka Rail Balticu projekti
tasuvusanalüüsi tulemused ja tulevased majandamistulemused osutuvad erinevaks.
Erasektoris
kannavad projekti ebaõnnestumise korral kulusid selle autorid (ettevõtjad), riigi
projektide puhul vastutajad puuduvad. Möödalaskmisi peavad kinni maksma ka
need, kes ei uskunud projektide kasumlikkusesse.
Kui Rail
Balticu projekt on kasumlik ettevõtmine, tuleks sellesse kaasata
investeeringuid erasektorist. Kui seda ei juleta teha (huvitatuid ei pruugi
olla), siis pooldan Indrek Neiveldi Eesti Päevalehes avaldatud ettepanekut:
«Kõik, kes seda projekti kiidavad ja sõnades toetavad, pangu ka oma nahk mängu
– ministrid, riigiametnikud, logistikafirmad, Soome riigiraudtee...» (Vaata 30.
jaanuari Eesti Päevalehest «Indrek Neivelt: Rail Balticu vajalikkust tõendaks
erakapitali kaasamine».)
Igas
ettevõtmises leiab plusse ja miinuseid, kuid riskidega tuleb arvestada. Riskide
maandamiseks on arukas alustada väiksest ning selle õnnestumise korral teha
järgmine samm. Rail Baltic on suur asi, selle tasuvusanalüüsis on liiga palju
tundmatuid. Mina seda ette ei võtaks. Kahjustame looduskeskkonda ning suure
tõenäosusega hakkame Rail Balticu toimimist doteerima.
Muide,
transpordivaldkonnas leiavad praegu aset suured muudatused. Mõelgem kas või
isesõitvatele vahenditele või lennuühenduse odavnemisele.
Kui keegi
väidab, et Rail Baltic soodustab ekspordi kasvu, siis see pole tõsiselt võetav
jutt. Logistilisest aspektist pole raudteetranspordi kasutamine lähiekspordis
põhjendatud. Kahekordne kauba peale ja maha laadimine (kõigepealt autole ja
siis rongile) on kulukas ja aeganõudev ning eeldab suurte koguste laadimist.
Meie ettevõtete väiksuse juures on otstarbekam eksportida väiksemaid koguseid.
Unustada ei
maksa ka seda, et äritegemine muutub aina virtuaalsemaks. Mahuliste kaupade
ekspordiks tootmine pole igavene.
No comments:
Post a Comment