Vaatamata
pikaajalisele tegutsemisele ja kopsakatele rahasüstidele, on Eesti lennufirma
arvetel suhteliselt tühised summad. Estonian Air on varatu – hinnangute järgi
ei suutvat ettevõte lunastada üle kümne protsendi kohustustest. Ees on piinlik
pankrotiprotsess, kuid ka selleks ei pruugi finantsvahendeid piisata.
Estonina Air`i
rahavoogude bilansi muutmiseks rakendati erinevaid strateegiaid (tulude
kasvatamine, kulutuste optimeerimine, partneritele panustamine jne), kuid
(aastases kontekstis) kasumisse ei jõutud. Alates 2006. aastast mängiti kahjumi
suurenemise ja vähenemise mängumaal. Estonian Air ei saanud doteerimiseta
majandada, see saigi ettevõttele saatuslikuks. Sellised on reeglid –
lennufirmad peavad ise toime tulema ja olema konkurentsivõimelised. Vaatamata
ebaõnnestunud aastakümnele, jätkame oma jonni ajamist. Jätkame ebareaalsete
sihtide püstitamist ja emotsionaalsusel põhinevate põhjenduste esitamist.
Maksumaksja raha lendab jälle tuulde. Pingutame selle kogumisega, kulutame
kergekäeliselt.
Tark pidavat
õppima teiste vigadest, meie ei õpi enda omadestki. Nime muutmine (Estonian Air Nordic Aviation`ks)
probleeme ei kõrvalda.
Mõne lennukiga
pole võimalik konkurentsis püsida, enamale ei jätku meil aga reisijaid.
Pisiriikidel pole mõtet oma lennufirmasid üleval pidada. Soovid võiksid
põhineda reaalsusel, mitte utoopilistel unelmatel.
Lennunduses on
püsikulud kõrged, see teeb kasumiläve ületamise keeruliseks. Vanadel olijatel
on selle murdmisel eelis –nende lennukipark on odavam, kütuse eest makstakse odavamat
hinda. Konkurents ja madalad kasumimarginaalid lennunduses ei süvenda Estonia
Airi järeltulija tegemistesse optimismi. Kütusehinnad ja finantskulud on olnud
languses, kuid kui need suuda muudavad, siis on meie lennufirmal hing kinni –
suuremate ja väiksemate lennufirmade teenuste osutamise omahindade vahed
kärisevad veelgi.
Eesti Energiale
on taganud edukuse tema monopoolsus Eesti turul. Lennupiletite tariifide
suvaline tõstmine pole aga mõeldav, siis jääksidki lennukid pooltühjadena õhku
tõusma. Hinnad peavad olema turul konkurentsivõimelised.
Kasumita
ettevõtlus pole jätkusuutlik. Arved tuleb tasuda, laenuraha hind teenituga
lunastada. Uuel lennufirmal puudub kreeditoride (tarnijad, kliendid,
finantsasutused jt) usaldus. Pärast Estonian Air’i maksmata jäetud arveid tuleb
selle võitmiseks mitu aastat pingutada, alles siis võivad kreeditoride
rahakotid taas avaneda. Nordic Aviation tegutseb Estonian Airi`st
keerulisemates tingimustes, mistõttu tuleb arvestada suuremate lisakulutustega
(riskiastmest tulenevad hinnatõusud ja lühemad maksetähtajad). Selline on
reaalsus, mida tuleb ettevõttesse raha paigutamisel arvestada.
No comments:
Post a Comment