Maksustamise põhimõtted vajavad muutmist. Liigne pühendumine
riigikassa täitmisele õhutab vaenu, teeb elukeskkonna närviliseks ja protsessid
kontrollimatuks.
Ühe maksumäära langetamine ja teise suurendamine võib olla
üksikute huvigruppide huvides, kuid ühiskassasse see raha juurde ei too. Riigikassa
kopsakus tuleb jõukuse kasvust, mitte numbrite liigutamisest. Mida kopsakam on
inimese rahakott, seda kopsakamaks kujuneb riigikassa. Teisiti asjad ei käi.
Maksumääradega mängides petame iseennast. Et võrdlusbaas
puudub (pole kaht sarnastes tingimustes keskkonda), ei vaibu spekulatsioonid
maksustamise mõju üle. Jäämegi üht lähenemist kiitma ja teist laitma.
Mullu kavandasime riigieelarvesse 6,8 protsendise maksutulu
kasvu. Tänavu soovime maksutulu 6,1 protsendist kasvu. Üldisest (majandus)tulust
kiirem maksutulu kasv pole aga põhjendatud. Kõrgem maksumäär ei taga paremat
tulemit (suurem maksulaekumine). Kasv oleks määrade kergitamiseta suurem.
Halbu ja häid maksusüsteeme ei eksisteeri, on stabiilsed ja
tõmblevad süsteemid. Eesti maksusüsteem paigutub tõmblevate süsteemide hulka.
Oleme teinud maksumuudatusi (tulumaks asendati töötusmaksuga, käibemaks 18
protsendilt 20le, käibemaksu erisused vähenevad, aktsiiside ja lõivude määrad
kerkivad jne) kergekäeliselt ja sageli. Stabiilne maksukeskkond täidab aga
riigikassat paremini.
Oleme rääkinud klassikalise ettevõtlustulu maksustamise
mõttekusest. Tegemist on maksuga, mida ühiskonnad praktiseerivad. Kui teenid kasumit infrastruktuuri kasutamisest, siis maksa
ka maksu. Välispankadele maksuparadiisi pakkumine jõukust ei kasvata.
Väikeettevõtlusele ei topi kaikaid kodaraisse maksustamine, vaid ostuvõimelise
klientuuri nappus.
Eesti ettevõtlus toimib toetustel ja riigihangetel.
Tegutsemiskeskkonda naudivad monopoolsed ja välisosalusega ettevõtted, kuid
väikeettevõtlus seisab varesejalgadel.
Võiksime eelistada tarbimismaksudele kasumi maksustamist.
Meie aga liigume vastupidises suunas. Pooldan ettevõtete kasumi maksustamist,
kuid seda tingimusel, kui seda tehakse kassa-, mitte tekkepõhiselt. Tekkepõhise
maksustamise korral kogutakse maksu arvestuslikult tulult. Maksu tuleb maksta
ka negatiivse rahavoo korral, mis võib tingida kasumlike kasvavate ettevõtete
maksejõuetuse.
Maksustamise aruteludel ei tohiks unustada kokkuhoiu
võimalusi. Üle jõu käiv riiklik haldusstruktuur koos selles toimetajatega nõuab
aina kasvavaid maksusummasid. Kui viime riigi soovid ja võimalused tasakaalu,
siis piisab ka mõne protsendipunktilisest maksulaekumise kasvust.
No comments:
Post a Comment